Wiązka zadań
Szacowanie sum
Zadanie
Oszacuj, która suma ma wartość większą niż 1.
A. `4/9+5/11`
B. `12/27+18/49`
C. `56/130+2/5`
D. `36/51+16/29`
Poprawna odpowiedź
D.
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
1.6 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń szacuje wartości wyrażeń arytmetycznych.
Komentarz
Uczniowie są przyzwyczajeni do wykonywania na matematyce dokładnych rachunków na dobranych liczbach. Otrzymują „zgrabne” wyniki, a jeśli nie, to sygnał, że popełnili błąd. Przyzwyczajenie to przeszkadza im rozwiązywać zadania, w których szacowanie znacznie skraca czas rozwiązania, szczególnie gdy widzą ułamki zwykłe. Nawet nie zwracają uwagi na polecenie „oszacuj”, liczą. Dlatego co jakiś czas warto podsuwać uczniom tego typu zadania do rozwiązania. W powyższym zadaniu wystarczy zauważyć, że tylko w punkcie D oba ułamki są większe niż 0,5, więc ich suma przekroczy 1. Ćwiczenia można modyfikować – np. prosić uczniów o porównanie sumy trzech odpowiednio dobranych ułamków z liczbą 1.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl