Wiązka zadań
Dwa diagramy
Zadanie
Na diagramie nr 1 przedstawiono liczbę klientów w pewnym zakładzie fryzjerskim w ciągu kilku kolejnych dni od poniedziałku do piątku. Na diagramie nr 2 przedstawiono przychody tego zakładu w tych dniach. Odpowiedz na następujące pytania:
a) Ile średnio dziennie klientów odwiedzało ten zakład?
b) Jaki był średni dzienny przychód w tym zakładzie?
c) W którym dniu średni przychód na jedną osobę był największy?
d) Jaka kwota przychodu przypada średnio na jednego klienta w okresie tych pięciu dni?
Poprawna odpowiedź
a) 14,4, b) 426 zł, c) We wtorek, d) Około 29,58 zł
Wymaganie ogólne
4. Użycie i tworzenie strategii. Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu.
Wymaganie szczegółowe
9.1 Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów.
9.4 Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń wyznacza średnią arytmetyczną i medianę zestawu danych.
Komentarz
Odczytywanie, interpretowanie danych statystycznych przedstawionych na diagramie słupkowym to umiejętność dość dobrze opanowana przez gimnazjalistów. Pora więc próbować stawiać przed nimi nieco bardziej złożone problemy – np. takie, jak w tym zadaniu, gdzie aby odpowiedzieć na pytania należy odczytać potrzebne dane z dwóch diagramów, a następnie wykonać jeszcze dodatkowe obliczenia czy rozumowanie. Tego typu zadania kształcą nie tylko samo odczytywanie i przetwarzanie informacji, ale także stawiają przed uczniem konieczność obrania strategii, czy przeprowadzenia niebanalnego rozumowania.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl