Biologia

Wiązka zadań

Technika FISH

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie przeznaczone jest do szkoły ponadgimnazjalnej na poziom rozszerzony.

Zadanie

W genetyce często wykorzystuje się niezwykłe metody badawcze. Jedną z nich jest technika FISH, która pozwala na rozróżnianie chromosomów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych znaczników. Znaczniki te rozpoznają określone sekwencje DNA i przyłączają się w tym miejscu do chromosomu. Pod wpływem promieniowania UV znaczniki te świecą w jaskrawych kolorach.

Rysunek autor: Paweł Jedynak

Na podstawie obrazów komórek, w których chromosomy znakowane są metodą FISH, określ, które z nich są najprawdopodobniej haploidalne, a które – diploidalne.

 Organizm Haploidalny czy diploidalny?
1. `square` Haploidalny / `square` Diploidalny
2. `square` Haploidalny / `square` Diploidalny
3. `square` Haploidalny / `square` Diploidalny
4. `square` Haploidalny / `square` Diploidalny

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 - Diploidalny

2 - Haploidalny

3 - Diploidalny

4 - Haploidalny

Wymaganie ogólne

101.5 Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń wskazuje źródła różnorodności biologicznej i jej reprezentację na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemów.
103.6 Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Uczeń formułuje wnioski z przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń.
105.4 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski.

Wymaganie szczegółowe

106.2.3 (Rozszerzenie) Genetyka i biotechnologia. Cykl komórkowy. Uczeń opisuje budowę chromosomu (metafazowego), podaje podstawowe cechy kariotypu organizmu diploidalnego.

Komentarz

Zadanie w sposób niekonwencjonalny i niestandardowy sprawdza umiejętność rozpoznawania komórek diploidalnych (z podwójną liczbą chromosomów) i haploidalnych (z pojedynczą liczbą chromosomów). Wymaga przy tym rozumienia pojęcia diploidalności jako stanu, w którym w jądrze komórkowym znajdują się pary chromosomów homologicznych, a także wiedzy, że chromosomy homologiczne mają identyczne lub bardzo podobne sekwencje DNA w odpowiadających sobie odcinkach chromatyd. Zadanie diagnozuje również umiejętność wnioskowania na podstawie wyników przeprowadzonego badania.

Żeby prawidłowo rozwiązać to zadanie, uczeń powinien skojarzyć, że poszczególne znaczniki wiążą się z określonymi sekwencjami DNA i że jeśli przyłączyły się w tych samych miejscach na dwóch chromosomach, to znaczy, że są to chromosomy homologiczne, a komórka jest diploidalna. Analogiczne wnioskowanie dotyczy komórek haploidalnych – jeśli określony znacznik łączy się w określonym miejscu tylko z jednym chromosomem, to znaczy, że brak w jądrze drugiego chromosomu homologicznego, a więc komórka jest haploidalna, nawet jeśli liczba jej chromosomów jest parzysta.

Dodatkową zaletą zadania jest to, że zmusza do niestandardowego, krytycznego spojrzenia na schematy kariotypów – zazwyczaj w szkole analizuje się kariotypy uporządkowane, przedstawiające pary chromosomów homologicznych. W zadaniu wykorzystano schematy, na których chromosomy homologiczne komórek diploidalnych nie są połączone w pary. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że na schematach komórek haploidalnych występują parzyste liczby chromosomów. W szkole zazwyczaj podkreśla się, że liczba chromosomów w komórce diploidalnej jest parzysta, ale rzadko analizuje się liczbę chromosomów w komórce haploidalnej i rzadko zaznacza się, że może być ona również parzysta.

Zadanie można wykorzystać na lekcji poświęconej cechom kariotypu diploidalnego, rozwijając opisane wyżej umiejętności i prezentując wykorzystywanie określonych technik badawczych w genetyce i cytologii.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.