Wiązka zadań
Sztabka szklana
Zadanie
Poniższy fragment pochodzi z powieści „Lalka” Bolesława Prusa. Fragment odnosi się do sytuacji, w której Profesor Geist pokazał Wokulskiemu swój wynalazek:
- No, to jest sztabka szklana – odparł Wokulski.
- Cha! cha!... – śmiał się Geist. – Weź do ręki, przypatrz się... Prawda, że ciekawe szkło? Cięższe od żelaza (…), wyborny przewodnik ciepła i elektryczności, daje się strugać”.
Bolesław Prus, „Lalka”
Niektóre cechy materiału opisanego w powyższym tekście są podobne do cech typowych metali. Zdecyduj które, zakreślając odpowiedni prostokącik.
Cecha materiału | Czy jest podobna do cechy typowego metalu? | |
1. | Przezroczysty jak szkło. | `square` Tak / `square` Nie |
2. | Dobry przewodnik ciepła. | `square` Tak / `square` Nie |
3. | Dobry przewodnik elektryczności. | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1. - Nie
2. - Tak
3. - Tak
Wymaganie ogólne
4 Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularno-naukowych).
Wymaganie szczegółowe
4.3. Elektryczność. Uczeń odróżnia przewodniki od izolatorów oraz podaje przykłady obu rodzajów ciał
8.2. Wymagania przekrojowe. Uczeń wyodrębnia zjawisko z kontekstu, wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla wyniku doświadczenia
Komentarz
Zadanie, które pokazuje, że nawet w klasycznej polskiej powieści można odnaleźć zagadnienia dotyczące fizyki Mierzy ono nie tylko umiejętność analizy tekstu, w tym przypadku fragmentu książki „Lalka” Bolesława Prusa, ale po przeczytaniu tekstu uczniowie muszą ponadto porównać, które cechy opisanego „nieznanego materiału” są podobne do właściwości metalu.
Zadanie zostało przebadane na grupie 226 uczniów gimnazjum. Prawidłowo rozwiązało je prawie 51% uczniów.
W pierwszym punkcie w tabeli zadane jest pytanie, czy przezroczystość jest typowa dla metali. Oczywiście jak można się spodziewać, większość uczniów, bo aż 70%, odpowiedziała, że „nie”, metal nie jest przezroczysty jak szkło. Niemniej aż 23% uczniów udzieliło odpowiedzi „tak”. Zastanawiające jest, skąd taka odpowiedź, bo przecież każdy uczeń wie, jak wygląda metal. Można by tutaj wysnuć wniosek, że uczniowie błędnie zrozumieli polecenie zadania i opisywali nie cechy metalu, ale „nieznanego” materiału z powieści, gdzie padło stwierdzenie „to jest sztabka szklana”. Niemniej stwierdzenie to było tylko hipotezą Wokulskiego, wyśmianą natychmiast przez Geista.
W kolejnych wierszach tabeli padają pytania, czy metal to dobry przewodnik ciepła i elektryczności, i tutaj poprawnych odpowiedzi „tak” udzieliło odpowiednio 75% i 70% uczniów. Przyczyn błędnych odpowiedzi nie można w tym przypadku doszukiwać się w nieprawidłowym odczytaniu polecenia zadania, bo we wstępie podano informację, że nieznany materiał jest „wybornym” przewodnikiem ciepła i elektryczności. Uczniowie, którzy zaznaczyli błędne odpowiedzi albo nie wiedzieli, że metal przewodzi ciepło i prąd, albo też źle przeanalizowali tekst i polecenie zadania i opisywali cechy szkła.
Całkowity wynik, wydawało by się, prostego zadania, to połowa poprawnych odpowiedzi, co sugeruje, że uczniowie nadal mają problem z analizą tekstu i prostym przetwarzaniem podanych informacji.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl