Fizyka

Wiązka zadań

Naładowane kulki

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Prezentowana wiązka zadań sprawdza umiejętność przewidywania wyników prostych doświadczeń w oparciu o elementarną wiedzę z dziedziny elektrostatyki. Została ona wykorzystana w badaniu, w którym wzięli udział uczniowie klas trzecich gimnazjum. Oba zadania dotyczą sytuacji, w której oddziałują ze sobą naelektryzowane kulki zawieszone obok siebie na nitkach. W zadaniach przyjęto założenie, że oprócz siły oddziaływania elektrostatycznego, działa na kulki jedynie siła ciężkości.

 

Zadanie 1

Mirek zapamiętał z lekcji, że naelektryzowane kulki, zawieszone obok siebie, odchylają się w bok. Narysował cztery różne schematy i próbował określić jakim sytuacjom mogą one odpowiadać. Przyjął, że na zachowanie kulek wpływa tylko siła ciężkości i siły wzajemnego oddziaływania elektrostatycznego.

 


Przyporządkuj każdemu z powyższych rysunków odpowiedni opis.

 Rysunek Opis
1.

`square` A. Dotyczy ładunków jednoimiennych.

`square` B. Dotyczy ładunków różnoimiennych.

`square` C. Rysunek jest wykonany błędnie.

2.

`square` A. Dotyczy ładunków jednoimiennych.

`square` B. Dotyczy ładunków różnoimiennych.

`square` C. Rysunek jest wykonany błędnie.

3.

`square` A. Dotyczy ładunków jednoimiennych.

`square` B. Dotyczy ładunków różnoimiennych.

`square` C. Rysunek jest wykonany błędnie.

4.

`square` A. Dotyczy ładunków jednoimiennych.

`square` B. Dotyczy ładunków różnoimiennych.

`square` C. Rysunek jest wykonany błędnie.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1.- B.

2. - A.

3. - C.

4. - C.

Wymaganie ogólne

2 Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników.

Wymaganie szczegółowe

4.2. Elektryczność. Uczeń opisuje jakościowo oddziaływanie ładunków jednoimiennych i różnoimiennych

Komentarz

Aby rozwiązać zadanie, należy zastanowić się, w jaki sposób będą ze sobą oddziaływać dwie naładowane kulki, zawieszone na nitkach. Wyobraźmy sobie sytuację, w której kulki nie są naładowane i działa na nie jedynie siła ciężkości, spowodowana przyciąganiem grawitacyjnym pomiędzy kulkami a Ziemią. Nitki, na których zostały zawieszone kulki, zostają naciągnięte pod wpływem ich ciężaru, a kąt, jaki tworzą z kierunkiem pionowym wynosi zero. Jeśli naładujemy je ładunkami jednoimiennymi, kulki zaczną się odpychać, niezależnie od tego, czy będzie to ładunek o znaku dodatnim, czy ujemnym. W rezultacie obie nitki odchylą się od pionu w przeciwne strony i kulki oddalą się od siebie. Tej sytuacji odpowiada rysunek drugi.

Jeśli z kolei naładujemy kulki różnoimiennie, będą się przyciągać. Nitki odchylą się od pionu w taki sposób, że kulki się zbliżą.  Nie ma przy tym znaczenia, która z kulek zostanie naładowana ładunkiem o znaku dodatnim, a która ładunkiem o znaku ujemnym. Efekt w obu przypadkach będzie identyczny i odpowiada on sytuacji pokazanej na rysunku pierwszym. Nie istnieje natomiast możliwość, aby przy założeniach przyjętych w zadaniu kulki zachowały się w sposób zobrazowany na dwóch ostatnich rysunkach. Musiałaby działać na nie co najmniej jeszcze jedna siła, co jest sprzeczne z tekstem zadania. Rysunki te są wobec tego wykonane błędnie i nie odzwierciedlają opisanej sytuacji.

Rysunek pierwszy prawidłowo oceniło 72% uczniów, rysunek drugi – 66%, a dwa kolejne –  odpowiednio 65 i 78%. Całość zadania prawidłowo rozwiązało 50% uczniów. Ponieważ zadanie dobrze różnicuje uczniów, można przypuszczać, że osoby te udzielały odpowiedzi świadomie, analizując szczegółowo przedstawione sytuacje. Być może trudność zadania wynika z tego, że na III etapie edukacyjnym uczniowie nie posługują się jeszcze pojęciem wielkości wektorowych. Wprawdzie znajomość rachunku wektorowego nie jest tu konieczna, jednak rozrysowanie sił działających na każdą z kulek i znalezienie siły wypadkowej, mogłoby w tym przypadku okazać się pomocne dla ucznia.


Zadanie 2

Mirek zapamiętał z lekcji, że naelektryzowane kulki, zawieszone obok siebie, odchylają się w bok. Narysował trzy różne schematy. Zaznaczył na rysunku znaki ładunków kulek. Przyjął, że na zachowanie kulek wpływa tylko siła ciężkości i siły wzajemnego oddziaływania elektrostatycznego.

 

Rozstrzygnij, które z powyższych rysunków odpowiadają możliwym sytuacjom, a które nie.

 Rysunek Czy odpowiada możliwej sytuacji?
1. `square` Tak / `square` Nie
2. `square` Tak / `square` Nie
3. `square` Tak / `square` Nie

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. - Nie.

2. - Tak.

3. - Nie

Wymaganie ogólne

2 Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników.

Wymaganie szczegółowe

4.2. Elektryczność. Uczeń opisuje jakościowo oddziaływanie ładunków jednoimiennych i różnoimiennych

Komentarz

Ten wariant zadania mocniej niż poprzedni koncentruje się na samej istocie oddziaływania elektrostatycznego i związku pomiędzy znakami oddziałujących ładunków, a kierunkiem siły elektrostatycznej. Uczeń również musi dokonać oceny kilku rysunków, tym razem jednak przy kulkach zaznaczony jest znak ich ładunku.

Na rysunku pierwszym przedstawiona jest nierealna z punktu widzenia praw fizyki sytuacja, w której dwa ładunki dodatnie przyciągają się. Ponieważ są to ładunki jednoimienne, powinny się odpychać. W tym przypadku prawidłowiej odpowiedzi udzieliło 67% osób biorących udział w badaniu. Podobna była rozwiązywalność kolejnego etapu zadania - 71% uczniów oceniło drugi rysunek jako sytuację możliwą, dostrzegając, że mamy tu do czynienia z ładunkami jednoimiennymi, które powinny się odpychać.

Ostatni rysunek okazał się najłatwiejszy do oceny. Prawidłowej odpowiedzi udzieliło w tym przypadku aż 77% uczniów. Ponieważ ładunki mają różne znaki, powinny się przyciągać. Tym czasem sytuacji przedstawionej na rysunku nie da się uzyskać przy założeniach przyjętych w zadaniu (to znaczy bez wprowadzenia dodatkowych sił działających na kulki).

Całość zadania prawidłowo rozwiązało 51% uczniów. Choć jest to wynik zbliżony do wyniku poprzedniego zadania, różnicowanie jest w tym przypadku wyraźnie słabsze. Wydaje się zatem, że znaczna część uczniów ma problemy z całościowym rozumieniem zjawisk związanych z wzajemnym oddziaływaniem ładunków, nawet w sytuacjach w których zjawiska te są rozważane na bardzo prostym poziomie.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

absorpcja światła   Akomodacja oka   amperomierz   amplituda   amplituda drgań   analiza tekstu   analiza wykresów   atom wodoru   barwy   bateria   biomasa   bryła sztywna   ciepło   ciepło topnienia   ciepło właściwe   ciężar   ciśnienie   cyfry znaczące   czas   częstotliwość drgań    
.