Biologia

Wiązka zadań

Jad kiełbasiany

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie 1

Jad kiełbasiany (botulina, „botoks”) jest jedną z najsilniejszych znanych trucizn bakteryjnych. Dawka śmiertelna przy podaniu doustnym to zaledwie 0,000001g/kg masy ciała. Botulina poraża mięśnie, a śmierć jest skutkiem paraliżu mięśni oddechowych oraz serca. Jad kiełbasiany znalazł zastosowanie w leczeniu niektórych chorób. Zastrzyk z botuliny likwiduje przykurcze mięśni, zeza i nadmierne pocenie. W medycynie estetycznej stosuje się botoks w celu porażenia niektórych mięśni twarzy, co powoduje zanik zmarszczek mimicznych. Działanie botuliny polega na tym, że trwale uniemożliwia wydzielanie neuroprzekaźnika acetylocholiny w synapsie, blokując tym samym impuls nerwowy pobudzający mięsień do skurczu. Pełne wznowienie przekazywania impulsów zachodzi po dłuższym czasie (nawet kilku miesięcy), kiedy wytworzą się nowe połączenia nerwowo-mięśniowe.

Oceń prawdziwość stwierdzeń podanych w tabeli.

Stwierdzenie Czy jest prawdziwe?
1. Jad kiełbasiany nawet w niewielkich dawkach stanowi zagrożenie dla życia człowieka.  `square` Prawda /  `square` Fałsz
2. Działanie botuliny polega na znoszeniu napięcia mięśniowego.  `square` Prawda / `square` ` ` Fałsz
3. Botoks może być stosowany do leczenia chorób, w których występują ciągłe skurcze mięśni.   `square` Prawda / `square` ` ` Fałsz

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – Prawda, 2 – Prawda, 3 – Prawda.

Wymaganie ogólne

3.1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną.
3.2 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.
4.2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Poprawne rozwiązanie zadania jest uwarunkowane uważnym przeczytaniem tekstu źródłowego, ponieważ wszystkie potrzebne informacje, konieczne do oceny stwierdzeń, są w nim zawarte.

Stwierdzenie 1 może być uznane za prawdziwe, bo jest zgodne z 1 i 2 zdaniem z tekstu. Śmiertelna dawka botuliny równa 0,000001g/kg masy ciała, zatem z pewnością mieści się w pojęciu „dawka niewielka”. Poprawnie oceniło to stwierdzenie 96% uczniów klas III gimnazjum uczestniczących w badaniu próbnym.

Ocena stwierdzenia 2 nie była już tak prosta i jednoznaczna dla uczniów. Mimo, że w tekście była mowa o paraliżu mięśni oddechowych, o leczeniu przykurczów mięśniowych i o porażeniu przez botulinę mięśni mimicznych twarzy, a także o blokowaniu impulsu nerwowego pobudzającego mięśnie do skurczu tylko 37% badanych uczniów uznało, że te procesy wiążą się ze znoszeniem napięcia mięśniowego.

Dziwi fakt, że w tym kontekście prawdziwość stwierdzenia 3 poprawnie oceniło 65% badanych. Jeśli botoks może być stosowany w leczeniu chorób, w których występują ciągłe skurcze mięśni to – logicznie rozumując – będzie przydatny w znoszeniu ich napięcia. Być może przyczyną tej rozbieżności w ocenie obu stwierdzeń jest przyzwyczajenie uczniów do zróżnicowanych odpowiedzi poprawnych – P F P lub F P F i zaznaczanie w tym zadaniu choć jednej opcji różniącej się od innych (F), mimo, że stwierdzenie wydaje się również prawdziwe.

Całość zadania poprawnie rozwiązało 18% badanych uczniów.

Zadanie nadaje się na lekcję, na przykład jako uatrakcyjnienie tematu o bakteriach. Ze względu na dość długi i zawierający nowe dla ucznia terminy tekst źródłowy, może być podstawą ćwiczenia czytania ze zrozumieniem i umiejętności selekcjonowania i klasyfikowania danych.


Zadanie 2

Odpowiedz na poniższe pytanie i dobierz uzasadnienie.

(1) Czy efekt wygładzania zmarszczek mimicznych za pomocą botoksu jest trwały?

`square` A. Tak

`square`  B. Nie

(2) ponieważ

`square` A. botulina uniemożliwia wydzielanie acetylocholiny w synapsach.

`square`  B. wytwarzają się nowe połączenia nerwowo-mięśniowe.


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – B, 2 – B.

Wymaganie ogólne

3.1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną.
3.2 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.
4.2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Kolejne zadanie diagnozujące umiejętność korzystania z tekstu źródłowego. Uczeń, aby poprawnie rozwiązać zadanie, powinien poszukać odpowiedzi w tekście. Nie jest ona w nim wprost sformułowana – informacje dotyczą porażenia mięśni twarzy przez botoks, blokowania przez niego synaps przez uniemożliwienie wydzielania neuroprzekaźnika oraz wznowienia przekazywania impulsów dzięki powstaniu nowych połączeń nerwowo-mięśniowych. Jeśli uczeń połączy ze sobą te informacje, może wywnioskować, że porażenie mięśni twarzy w wyniku stosowania botoksu jest nietrwałe, bo po pewnym czasie powstaną nowe połączenia, które umożliwią prawidłowe działanie mięśni, a więc i powrót zmarszczek mimicznych. W pierwszej części zadania poprawną odpowiedź B zaznaczyło 67% badanych uczniów, a w drugiej części prawidłowe uzasadnienie wybrało 63% badanych. Zadanie w całości poprawnie rozwiązało 57% badanych uczniów. Zadanie dobrze różnicowało badanych uczniów, to znaczy uczniowie, którzy uzyskali w całym teście słabsze wyniki radzili sobie z nim wyraźnie słabiej niż uczniowie, którzy uzyskali w teście wysokie wyniki.

Zadanie może służyć na lekcji do ćwiczenia umiejętności pracy z tekstem źródłowym, polegającej na selekcjonowaniu, klasyfikowaniu i syntezie informacji oraz wnioskowaniu na podstawie analizy danych.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.