Wiązka zadań
Baterie w latarce
Zadanie
Michał dostał na gwiazdkę nową latarkę. Żarówka latarki jest w niej zasilana dwiema bateriami AA (popularny „paluszek”). Ponieważ producent zapomniał zaznaczyć, jak włożyć baterie, aby latarka działała, Michał wypróbował wszystkie możliwości, co pokazano na rysunkach poniżej.
Zaznacz te ułożenia, które powodują, że latarka działa poprawnie.
Ułożenie numer | Czy latarka działa poprawnie? |
1 | `square` Tak / `square` Nie |
2 | `square` Tak / `square` Nie |
3 | `square` Tak / `square` Nie |
4 | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1.Tak., 2.Nie., 3.Tak., 4.Nie.
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
Wymaganie szczegółowe
4.12. Elektryczność. Uczeń buduje proste obwody elektryczne i rysuje ich schematy
Komentarz
Zadanie bada umiejętności praktyczne absolwentów gimnazjum, a w szczególności sprawdza, czy radzą sobie w realnych sytuacjach wymagających wiedzy z fizyki.
W dobie powszechnego używania urządzeń elektrycznych zasilanych bateriami każdy człowiek powinien umieć wymienić baterie, kiedy zajdzie potrzeba. Zazwyczaj producent podpowiada, jak należy włożyć baterie, ale jeśli się zdarzy, że nie jest to zaznaczone, to trzeba samemu wydedukować prawidłowe podłączenie na podstawie wiadomości z fizyki. Można to również skutecznie zrobić metodą prób i błędów ale w tym wypadku niepotrzebna jest żadna wiedza.
W przedstawionym zadaniu dla optymalnej pracy latarki wskazane przez producenta baterie należy podłączyć szeregowo, aby ich napięcia się sumowały. Na rysunkach jedynie schematy 1 i 3 przedstawiają poprawne połączenia szeregowe, czyli odpowiednio biegun dodatni jednej baterii połączony z biegunem ujemnym drugiej baterii. W ułożeniach 2 i 4 baterie połączone są nieprawidłowo. Ich napięcia redukują się, zatem sumaryczne napięcie wynosi 0.
Wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych wśród uczniów pierwszych klas liceum ogólnokształcącego wskazują na nie za dobre zrozumienie zagadnienia przez absolwentów gimnazjum. Chociaż większość, 66% badanych poprawnie zrobiło wszystkie cztery punkty zadania, to jednak pozostałych 34% nie zrozumiało problemu poruszanego w zadaniu. Prawidłowe odpowiedzi w punktach 1 i 3 poprawnie wskazało po odpowiednio 81% i 87 % spośród wszystkich uczniów biorących udział w badaniu. Natomiast punkty 2 i 4 jako nieprawidłowe wytypowało 94% i 87% badanych.
Wynik jest zaledwie zadowalający, chociaż można było się spodziewać lepszego rezultatu, gdyż było to, obiektywnie rzecz ujmując, bardzo łatwe zadanie. Zatem, wskazane byłoby poćwiczenie z gimnazjalistami zagadnień dotyczących prądu elektrycznego, bo to jest dział fizyki, który sprawia uczniom dużo problemów.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl