Wiązka zadań
Zegar w lustrze
Zadanie
Michał postanowił się zdrzemnąć. W chwili, gdy się kładł i sprawdzał, która jest godzina, widział odbicie zegara w lustrze, takie jak na rys. 1. Gdy obudził się po kilkudziesięciu minutach, lustrzane odbicie zegara wyglądało tak, jak na rys. 2. Ile minut trwała drzemka Michała?
A. 55 minut
B. 50 minut
C. 45 minut
D. 40 minut
Poprawna odpowiedź
D
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
10.16 Figury płaskie. Uczeń rozpoznaje pary figur symetrycznych względem prostej i względem punktu. Rysuje pary figur symetrycznych.
Komentarz
Walorem zadania jest pokazanie symetrii w sytuacji praktycznej – odbicia zegara w lustrze. Uczeń musi sobie przypomnieć, jak lustrzane odbicie przekształca obraz i jak w związku z tym tarcze zegara wyglądały naprawdę. Można również rozwiązywać to zadanie „w świecie lustra” – bez przejścia do „świata rzeczywistego”. Wystarczy wyobrazić sobie, jak poruszają się wskazówki zegara w lustrzanym odbiciu.
W zadaniu sięgamy do treści podstawy programowej dla szkoły podstawowej, ponieważ zagadnienia w niej zawarte mogą pojawić się również na egzaminie gimnazjalnym.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl