Wiązka zadań
Dookoła Ziemii
Gdyby urządzono konkurs na to,kto pierwszy okrąży Ziemię, a startowano by w trzech, zaznaczonych na mapie miastach, to jakiej długości byłyby trasy, które mają pokonać samoloty?
Źródło: Dominik Marszał - opracowanie własne.
Zadanie 1
Zaznacz prawidłowe dokończenia obu zdań.
(1) Przy założeniu, że samolot będzie ciągle leciał dokładnie na wschód,
A. wszystkie trasy będą tej samej długości.
B. najkrótsza będzie trasa z Kijowa.
C. najkrótsza będzie trasa z Oslo.
(2) Przy założeniu, że samolot będzie ciągle leciał dokładnie na zachód,
A. wszystkie trasy będą tej samej długości.
B. najkrótsza będzie trasa z Kijowa.
C. najkrótsza będzie trasa z Oslo.
Poprawna odpowiedź
1.C., 2.C.
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
2.1. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi.
Komentarz
Zadanie sprawdza u uczniów rozumienie konsekwencji kształtu Ziemi dla człowieka i znajomość siatki równoleżników i południków. Zadaniem ucznia jest wybór prawidłowego rozwinięcia dwóch stwierdzeń dotyczących podróży dookoła Ziemi z trzech wybranych miast. W trakcie rozwiązywania uczeń powinien skorzystać z mapy, która umożliwi mu łatwą lokalizację miast.
Uczeń powinien po przeczytaniu polecenia przypomnieć sobie, że kształt Ziemi jest zbliżony do kuli. Ponieważ w obu stwierdzeniach podróż ma się odbywać wzdłuż równoleżnika (Podążając samolotem ciągle dokładnie na zachód/wschód), na którym położone jest dane miasto, najdłuższa do przebycia droga jest w przypadku miasta położonego najbliżej równika (najdłuższy równoleżnik). Z kolei najkrótsza do przebycia droga jest w przypadku lotu z miasta położonego najbliżej bieguna. Niezależnie od wybranego kierunku (wschód/zachód) najkrótsza trasa będzie wiodła z Oslo, które jest najdalej na północ położonym miastem spośród wymienionych. W obu punktach zadania poprawną odpowiedzią jest C. Takiego wyboru w pierwszym punkcie zadania dokonało 45,5%, a w drugim 56,7% badanych uczniów klas trzecich. W pierwszej części zadania duża grupa uczniów (28,4%) wskazała na Kijów (B) jako na miasto, z którego będzie prowadzić najkrótsza trasa podróży dookoła Ziemi. Możliwe, że część z nich zasugerowała się położeniem Kijowa blisko ramki mapy i doszła do wniosku, że trasa będzie najkrótsza.
Całe zadanie okazało się trudne dla uczniów. Poprawnie rozwiązało je 33,1% badanych uczniów. Dobrze różnicowało badaną grupę.
Zadanie 2
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Przy założeniu, że samolot będzie leciał na północ do bieguna, potem na południe do drugiego bieguna i ponownie na północ do miejsca startu,
A. wszystkie trasy będą tej samej długości.
B. najkrótsza będzie trasa z Kijowa.
C. najkrótsza będzie trasa z Warszawy.
D. najkrótsza będzie trasa z Oslo.
Poprawna odpowiedź
A.
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
2.1. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi.
Komentarz
Zadanie podobnie, jak wcześniejsze z wiązki, sprawdza u uczniów rozumienie konsekwencji kształtu Ziemi dla człowieka i znajomość siatki równoleżników i południków. Zadaniem ucznia jest wybór prawidłowego rozwinięcia stwierdzenia dotyczącego podróży dookoła Ziemi z trzech wybranych miast.
Znaczenie mapy w tym zadaniu jest mniejsze niż w poprzednim, ponieważ trasa podróży nie przebiega wzdłuż równoleżnika, a południka. Równoleżniki mają różną długość, natomiast południki są jednakowej długości. Podróżując dookoła Ziemi wzdłuż południków, zawsze mamy do przebycia taką samą odległość. Kluczowe dla prawidłowego rozwiązania jest uważne przeczytanie pierwszej części stwierdzenia, w którym opisywana jest trasa podróży. Jeżeli uczeń zorientuje się, że podróż odbywa się po południkach, powinien wskazać prawidłową odpowiedź, czyli A. Takiego wyboru dokonało 51,2% spośród badanych uczniów 3 klasy gimnazjum. Znaczna grupa uczniów (19,7%) wskazała, że najkrótsza trasa będzie wiodła z Oslo (D).
Całe zadanie okazało się łatwe umiarkowanie trudne dla uczniów. Poprawnie rozwiązało je 51,2% badanych uczniów. Bardzo dobrze różnicowało badaną grupę.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl