Wiązka zadań
Istnieje czy nie istnieje?
Zadanie
Czy istnieje czworokąt, w którym trzy kąty mają po 60°?
Wybierz właściwą odpowiedź TAK lub NIE i wskaż poprawne uzasadnienie tej odpowiedzI.
TAK, ponieważ | trzy kąty po 60° to w sumie mniej niż 360°. |
czwarty kąt czworokąta ma wtedy również 60°. | |
jest to romb powstały ze złączenia dwóch trójkątów równobocznych. |
NIE, ponieważ | suma kątów czworokąta nie jest równa 180°. |
trzy kąty po 60° mogą być tylko w trójkącie równobocznym. |
|
kąt czworokąta nie może mieć miary 180°. |
Poprawna odpowiedź
odp.
Nie, ponieważ kąt czworokąta nie może mieć miary 180°.
Wymaganie ogólne
5. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Zadania o takiej formie nigdy wcześniej nie były obecne na egzaminie gimnazjalnym. W zadaniu tym chcemy sprawdzić nie tylko, czy uczeń potrafi odpowiedzieć na postawione pytanie, ale także, czy umie uzasadnić swoją odpowiedź, wybierając ją spośród kilku zaproponowanych.
Uzasadnianie poprawności podanej odpowiedzi nie jest proste dla gimnazjalistów i dlatego należy je ćwiczyć i oswajać uczniów z formą i sposobem formułowania takich uzasadnień.
Zadanie to można modyfikować, podając inną informację początkową i proponując inne uzasadnienia. Następnym krokiem może być „otworzenie” zadania i poproszenie uczniów o samodzielne formułowanie jednozdaniowych uzasadnień.
Podobnie, jak w wielu innych zadaniach, do rozwiązania tego zadania wystarczą wiadomości ze szkoły podstawowej.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl