Fizyka

Wiązka zadań

Spadająca winda

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

Dominik oglądał film akcji, w którym pokazano scenę zerwania się liny utrzymującej windę. W skutek tego jadący nią  główny bohater gwałtownie uderzył głową o sufit. Rozstrzygnij czy przedstawiona w filmie sytuacja jest możliwa i wybierz odpowiednie uzasadnienie.

(1) Opisana sytuacja:

A.   jest możliwa

B.   nie jest możliwa

(2) ponieważ

A. w skutek bezwładności człowiek nie zacznie się poruszać, więc sufit uderzy

         w jego głowę.

B. człowiek jest lżejszy od windy, więc spada wolniej.

C. siła grawitacji sprawi, że człowiek przewróci się na podłogę.

D. człowiek spada z taką samą prędkością jak winda.

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. B., 2. D.

Wymaganie ogólne

3 Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.

Wymaganie szczegółowe

1.4 Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń wyjaśnia, na czym polega stan nieważkości, i podaje warunki jego występowania

Komentarz

Zadanie sprawdza umiejętność przewidywania wyniku doświadczenia w oparciu o prawa fizyki i zostało wykorzystane w badaniu, w którym wzięli udział uczniowie klas drugich liceum ogólnokształcącego. Aby je rozwiązać, musimy rozstrzygnąć, w jaki sposób względem windy będzie się poruszał zamknięty wewnątrz człowiek. Przede wszystkim należy zauważyć, że jedyną siłą działającą w opisanym układzie jest siła grawitacji. Zatem zarówno winda, jak i pasażer w środku będą spadać z przyspieszeniem równym ziemskiemu przyspieszeniu grawitacyjnemu, co oznacza, że będą się poruszać z tą samą prędkością.

 Warto zdać sobie sprawę z faktu, że w tej sytuacji człowiek znajdujący się w windzie nie będzie wywierał nacisku na żadną z jej ścianek – znajdzie się on w stanie nieważkości. Zatem nie jest możliwe, aby w chwili zerwania się liny uderzył głową w sufit. Prawidłowym rozwiązaniem jest zatem kombinacja odpowiedzi 1.B., 2.D. i wybrało ją 20,4% osób biorących udział w badaniu.

 W pierwszej części zadania zdecydowana większość uczniów (66,4%) udzieliła błędnej odpowiedzi, stwierdzając, że sytuacja przedstawiona w filmie akcji jest możliwa. Najczęściej przytaczanym wyjaśnieniem takiego wyboru, wskazywanym w drugiej części, była odpowiedź A. „w skutek bezwładności człowiek nie zacznie się poruszać, więc sufit uderzy w jego głowę” (33,6%). Być może uczniowie udzielający takiej odpowiedzi zasugerowali się sytuacją, której doświadczamy jako pasażerowie środków komunikacji – w trakcie zmiany prędkości pojazdu siła bezwładności działa na pasażerów tak, aby przeciwdziałać tym zmianom.

 Niemniej istnieje zasadnicza różnica między pojazdem zmieniającym prędkość, a spadającą windą. Jeśli wprowadzimy układ współrzędnych związany z powierzchnią Ziemi, możemy zauważyć, że każda zmiana przyspieszenia samochodu będzie wymuszała zmianę współrzędnych pasażera w tym układzie (pasażer nie zmieniłby swojej prędkości, a co za tym idzie – również położenia siedząc bez ruchu w fotelu, gdyby nie siła wytwarzana przez silniki). Zatem w tym przypadku siła powodująca zmianę prędkości jest siłą zewnętrzną w stosunku do układu związanego z Ziemią (nie wynika z żadnych oddziaływań związanych z tym układem). W takim przypadku pasażer będzie odczuwał siłę bezwładności. Jeśli samochód przyspieszy, pasażer zostanie wciśnięty w fotel.

 Z kolei w przypadku spadającej windy zarówno ona sama, jak i znajdując się wewnątrz człowiek spadają pod działaniem dokładnie tej samej siły (czyli siły grawitacji), do tego z takim samym przyspieszeniem równym g. Jeśli winda w pewnym przedziale czasu przebędzie określoną drogę to w tym samym czasie jej pasażer pokona dokładnie ten sam dystans. Nie będzie on w tej sytuacji wywierał nacisku na podłogę, ale też nie uderzy głową o sufit. Aby było to możliwe, winda musiałaby spadać szybciej niż człowiek, co jest sprzeczne z treścią zadania.

 Podobny odsetek uczniów (29,2%) wybrał wyjaśnienie B. „człowiek jest lżejszy od windy, więc spada wolniej”, co zapewne wynika z błędnego przekonania, iż czas spadania przedmiotów zależy od ich masy: ciała cięższe spadają szybciej, a ciała lżejsze – wolniej (np. kamień spada szybciej niż ptasie pióro). Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że przyczyną różnic w czasie spadania przedmiotów jest opór powietrza. Siła ta działa przeciwnie do kierunku ruchu spadającego ciała, a jej wartość zależy głównie od jego kształtu. Czym większa jest powierzchnia ciała, tym bardziej opór powietrza będzie przeciwdziałał sile grawitacji, powodując wydłużenie czasu spadania.  Masa spadającego przedmiotu nie wpływa jednak w żaden sposób na jego prędkość, zatem człowiek znajdujący się w spadającej windzie nie może poruszać się wolniej od niej.

 Co ciekawe, w drugiej części zadania prawidłową argumentację wskazało 22,1% uczestników badania, czyli prawie wszystkie osoby, które poradziły sobie z całością zadania. Wyniki uzyskane dla tego zadania pokazują problem, który ujawnia się również przy innych zadaniach dotyczących podobnej tematyki wykorzystanych w badaniach Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych. Wielu uczniów ma problem ze zrozumieniem (skądinąd prostej) definicji stanu nieważkości oraz wskazywaniem sytuacji praktycznych, w których stan ten występuje. Wydaje się, że największe trudności uczniowie mają ze zrozumieniem, iż nieważkość można w prosty sposób wytworzyć w warunkach ziemskich.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

absorpcja światła   Akomodacja oka   amperomierz   amplituda   amplituda drgań   analiza tekstu   analiza wykresów   atom wodoru   barwy   bateria   biomasa   bryła sztywna   ciepło   ciepło topnienia   ciepło właściwe   ciężar   ciśnienie   cyfry znaczące   czas   częstotliwość drgań    
.