Wiązka zadań
Wisława Szymborska "Wszystko" - czytanie tekstu literackiego
Propozycja zajęć nawiązuje do wymogu zapoznania uczniów z wybranymi utworami Wisławy Szymborskiej. Zestaw przeznaczony jest dla klasy III gimnazjum. Zadania pozwalają uczniowi samodzielnie budować interpretację tekstu wspartą na egzystencjalnym i kulturowym doświadczeniu młodego człowieka. Prowadzą ucznia od wyrażenia jego wrażeń na temat utworu poprzez rozpoznawanie znaczeń dosłownych i przenośnych, badanie kompozycji utworu, aż do formułowania wniosków interpretacyjnych i kreowania wypowiedzi twórczych inspirowanych tekstem.
Wszystko
Wszystko –
Słowo bezczelne i nadęte pychą.
Powinno być pisane w cudzysłowie.
Udaje, że niczego nie pomija,
że skupia, obejmuje, zawiera i ma.
A tymczasem jest tylko
strzępkiem zawieruchy.
Wisława Szymborska, (w:) Chwila, Znak, Kraków 2002.
Zadanie 1
Spróbuj wyjaśnić sens słowa wszystko – stwórz własną definicję słownikową.
Poprawna odpowiedź
Przykłady:
- ogół rzeczy i spraw
- każde istnienie i każdy byt na świecie i we wszechświecie
Wymaganie ogólne
3. Tworzenie wypowiedzi.Uczeń zyskuje coraz wyraźniejszą świadomość funkcji środków językowych, które służą formułowaniu wypowiedzi; zdobywa wiedzę o różnych odmianach polszczyzny i kształci umiejętność poprawnego wykorzystywania ich w różnych sytuacjach, pogłębia znajomość etyki mowy i etykiety języka; poznaje i tworzy nowe, coraz trudniejsze formy wypowiedzi.
Wymaganie szczegółowe
3.1.1. Mówienie i pisanie. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi ustne (monologowe i dialogowe) oraz pisemne w następujących formach gatunkowych: urozmaicone kompozycyjnie i fabularnie opowiadanie, opis sytuacji i przeżyć, zróżnicowany stylistycznie i funkcjonalnie opis zwykłych przedmiotów lub dzieł sztuki, charakterystyka postaci literackiej, filmowej lub rzeczywistej, sprawozdanie z lektury, filmu, spektaklu i ze zdarzenia z życia, rozprawka, podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja/ dostosowuje odmianę i style języka do gatunku, w którym się wypowiada.
3.2.3. Świadomość językowa. Uczeń tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się/ świadomie dobiera synonimy i antonimy dla wyrażenia zamierzonych treści.
Komentarz
Zadanie powinno poprzedzać lekturę wiersza.
Zadanie skłania ucznia do wykorzystania doświadczenia kulturowego, w tym zasobu leksykalnego, i umiejętności formułowania rzeczowej, zwięzłej notatki o charakterze słownikowym. Wspomaga rozwój umiejętności sprawnego, precyzyjnego posługiwania się językiem polskim, kształci refleksyjną postawę wobec języka.
Zadanie 2
Podaj swoje skojarzenia ze słowem wszystko (pojedyncze słowa, frazeologizmy, powiedzenia). Tam, gdzie to możliwe, przyporządkuj swoim skojarzeniom znaki + (ocena pozytywna) albo - (ocena negatywna).
Poprawna odpowiedź
Przykłady:
- wszystko albo nic
- miłość ci wszystko wybaczy
- zrobię dla ciebie wszystko
- wszystko już było
Wymaganie ogólne
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury.Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcie w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dl
3. Tworzenie wypowiedzi.Uczeń zyskuje coraz wyraźniejszą świadomość funkcji środków językowych, które służą formułowaniu wypowiedzi; zdobywa wiedzę o różnych odmianach polszczyzny i kształci umiejętność poprawnego wykorzystywania ich w różnych sytuacjach, pogłębia znajomość etyki mowy i etykiety języka; poznaje i tworzy nowe, coraz trudniejsze formy wypowiedzi.
Wymaganie szczegółowe
2.4.1. Wartości i wartościowanie. Uczeń ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm-nacjonalizm, tolerancja-nietolerancja, piękno-brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach.
3.2.3. Świadomość językowa. Uczeń tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się/ świadomie dobiera synonimy i antonimy dla wyrażenia zamierzonych treści.
3.2.4. Świadomość językowa. Uczeń stosuje związki frazeologiczne, rozumiejąc ich znaczenie.
Komentarz
Zadanie powinno poprzedzać lekturę wiersza.
Uczeń wykorzystuje doświadczenie kulturowe dotyczące słownictwa, związków frazeologicznych, powiedzeń itp. oraz szerzej pojęte kompetencje kulturowe (tytuły książek, filmów, dzieł plastycznych, piosenek) i na zasadzie logicznie motywowanej zabawy wiąże je z tytułowym pojęciem. Rozpoznaje nacechowanie zwrotów i wyrażeń. Zadanie wprowadza w tematykę wiersza bez ujawniania jego treści.
Zadanie 3
Zapoznaj się z poetycką definicją słowa wszystko stworzoną przez Wisławę Szymborską. Zaproponuj głosową interpretację utworu.
Poprawna odpowiedź
Uczeń może zaproponować różne konwencje odczytania utworu.
Wymaganie ogólne
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń samodzielnie dociera do informacji; rozumie komunikaty o coraz bardziej skomplikowanej organizacj i – werbalne i niewerbalne; podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; krytycznie ocenia zawartość komunikatów.
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury.Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcie w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dl
Wymaganie szczegółowe
1.1.1. Czytanie i słuchanie. Uczeń odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie.
2.1.2. Wstępne rozpoznanie. Uczeń rozpoznaje problematykę utworu.
2.3.3. Interpretacja. Uczeń interpretuje głosowo wybrane utwory literackie (recytowane w całości lub we fragmentach).
Komentarz
Uczeń zapoznaje się z tekstem utworu poprzez czytanie ciche oraz formułuje wstępne odczytanie tekstu w różnych konwencjach (np. jako hasło encyklopedyczne, z określonym nastawieniem emocjonalnym itp.) Zadanie kształci umiejętność interpretacji tekstu poetyckiego.
Zadanie 4
Odszukaj w wierszu określenia dotyczące pojęcia wszystko. Oceń, czy są to określenia nacechowanie dodatnio, czy ujemnie, czy może mają neutralny charakter. Wpisz je w odpowiednie rubryki tabeli.
Określenia dodatnie |
Określenia ujemne |
Określenia neutralne |
|
|
|
Poprawna odpowiedź
Określenia ujemne:
- Słowo bezczelne
- Nadęte pychą Udaje, że niczego nie pomija...
- (ewentualnie) Jest tylko strzępkiem zawieruchy
Określenia neutralne:
- Jest tylko strzępkiem zawieruchy
Wymaganie ogólne
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń samodzielnie dociera do informacji; rozumie komunikaty o coraz bardziej skomplikowanej organizacj i – werbalne i niewerbalne; podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; krytycznie ocenia zawartość komunikatów.
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury.Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcie w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dl
Wymaganie szczegółowe
1.1.7. Czytanie i słuchanie. Uczeń rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację).
2.4.1. Wartości i wartościowanie. Uczeń ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm-nacjonalizm, tolerancja-nietolerancja, piękno-brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach.
Komentarz
Zadanie jest wprowadzeniem do zrozumienia przenośnych sensów utworu. Poprzez odczytanie metafor uczeń odkrywa walory oceniające poszczególnych sformułowań, co prowadzi do odkrycia nastawienia osoby mówiącej do poruszanego w wierszu zagadnienia. Nauczyciel powinien być otwarty na różnice w kwalifikacjach dokonywanych przez uczniów, które jednak powinny być opatrzone komentarzem uzasadniającym.
Zadanie 5
Które z określeń wyraża nastawienie osoby mówiącej w wierszu do słowa wszystko? Uzasadnij swój wybór.
podejrzliwość obojętność dystans dezaprobata sprzeciw
Poprawna odpowiedź
Możliwe są różne warianty odpowiedzi, muszą być jednak poparte stosownym uzasadnieniem.
Wymaganie ogólne
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń samodzielnie dociera do informacji; rozumie komunikaty o coraz bardziej skomplikowanej organizacj i – werbalne i niewerbalne; podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; krytycznie ocenia zawartość komunikatów.
Wymaganie szczegółowe
1.1.7. Czytanie i słuchanie. Uczeń rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację).
Komentarz
Zniuansowane warianty odpowiedzi skłaniają ucznia do wnikliwego czytania tekstu oraz poszukiwania w nim przesłanek podjętego wyboru.
Zadanie 6
Odszukaj w wierszu sformułowanie kontrastujące ze słowem wszystko. Czemu służy takie zestawienie?
Poprawna odpowiedź
strzępek zawieruchy, ewentualnie strzępek
Wymaganie ogólne
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury.Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcie w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dl
Wymaganie szczegółowe
2.2.4. Analiza. Uczeń wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych z zakresu słownictwa (neologizmów, archaizmów, zdrobnień, zgrubień, metafor), składni (powtórzeń, pytań retorycznych, różnego typu zdań i równoważników), fonetyki (rymu, rytmu, wyrazów dźwiękonaśladowczych).
Komentarz
Zadanie służy rozpoznaniu opartej na kontraście kompozycji wiersza (wers pierwszy i ostatni) i pozwala zrozumieć wewnętrzną sprzeczność pomiędzy powszechnie (nad)używanym znaczeniem a ujawnioną w tekście istotą pojęcia.
Zadanie 7
O których sformułowaniach osoba mówiąca w wierszu mogłaby orzec, że w nich słowo wszystko "niczego nie udaje"?
- Zjedz wszystko z talerza.
- Mój brat wszystko potrafi.
- Widziałam już w życiu wszystko.
- Wyjąłem wszystko z lodówki.
Poprawna odpowiedź
A, D
Wymaganie ogólne
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń samodzielnie dociera do informacji; rozumie komunikaty o coraz bardziej skomplikowanej organizacj i – werbalne i niewerbalne; podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; krytycznie ocenia zawartość komunikatów.
Wymaganie szczegółowe
1.3.2. Świadomość językowa. Uczeń rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście.
Komentarz
Polecenie nawiązuje do poprzedniego zadania i sprawdza umiejętność rozpoznawania wariantów znaczeń tytułowego pojęcia. Zwraca uwagę na słowny i sytuacyjny kontekst stosowania słowa wszystko i wynikające z nich niuanse znaczeń.
Zadanie 8
Dokończ zdanie. Według osoby mówiącej kłopot ze stosowaniem słowa wszystko polega na tym, że...
......................................................................................................................................................
Poprawna odpowiedź
Przykłady:
- słowo „wszystko” w codziennym użyciu jest nadużywane.
- jest wieloznaczne.
- wewnętrznie kontrastowe (nic nie znaczy).
- jest nazbyt ogólne.
- jego sens zależy od kontekstu – słownego, sytuacyjnego – w jakim się je wykorzystuje.
Wymaganie ogólne
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury.Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcie w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dl
Wymaganie szczegółowe
2.3.1. Interpretacja. Uczeń przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją.
Komentarz
Zadanie w prosty sposób pozwala uczniowi sformułować konkluzję interpretacyjną. Wprowadza go – na poziomie dostosowanym do możliwości gimnazjalisty – w kwestie filozofii języka.
Zadanie 9
Jakie doświadczenia życiowe mogły, twoim zdaniem, skłonić osobę mówiącą do refleksji wyrażonej w wierszu?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Poprawna odpowiedź
Przykłady:
- Obserwacje dotyczące niedoskonałości języka, którym się posługujemy, naszej nadmiernej swobody w jego używaniu.
- Przykre doświadczenia ze sfery relacji międzyludzkich – do wniosku tego skłania zastosowanie w wierszu uosobienia.
Wymaganie ogólne
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń samodzielnie dociera do informacji; rozumie komunikaty o coraz bardziej skomplikowanej organizacj i – werbalne i niewerbalne; podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; krytycznie ocenia zawartość komunikatów.
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury.Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcie w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dl
Wymaganie szczegółowe
1.1.7. Czytanie i słuchanie. Uczeń rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację).
2.3.1. Interpretacja. Uczeń przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją.
Komentarz
Zadanie prowokuje do odczytania nastawienia podmiotu lirycznego ujawniającego się zarówno w określeniach oceniających, jak i w kompozycji utworu (wzmiankowany poprzednio kontrast), do rozpoznania postawy rozczarowania wobec niedoskonałości języka i ludzkich sposobów posługiwania się nim.
Zadanie 10
Inspirując się wierszem Wisławy Szymborskiej, ułóż własną definicję słowa nic.
Poprawna odpowiedź
Odpowiedzi uczniów mogą być różnorodne.
Wymaganie ogólne
3. Tworzenie wypowiedzi.Uczeń zyskuje coraz wyraźniejszą świadomość funkcji środków językowych, które służą formułowaniu wypowiedzi; zdobywa wiedzę o różnych odmianach polszczyzny i kształci umiejętność poprawnego wykorzystywania ich w różnych sytuacjach, pogłębia znajomość etyki mowy i etykiety języka; poznaje i tworzy nowe, coraz trudniejsze formy wypowiedzi.
Wymaganie szczegółowe
3.2.3. Świadomość językowa. Uczeń tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się/ świadomie dobiera synonimy i antonimy dla wyrażenia zamierzonych treści.
Komentarz
Zadanie skłania do twórczego działania o charakterze quasi-naukowym, jak i zabawowym, ugruntowuje nowe doświadczenie kulturowe ucznia, pozwala mu wykorzystać wyobraźnię, bogactwo języka, umiejętność formułowania tekstów, ośmiela do tworzenia własnych kategoryzacji i przedstawiania własnego obrazu świata.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl