Wiązka zadań
Lokomotywa
Zadanie
Julian Tuwim w wierszu „Lokomotywa” twierdził, że
„… choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się natężał,
To nie udźwigną - taki to ciężar!”
Pewnie nie udźwigną pociągu, ale przecież nie chodzi o to, by pociąg podnieść, lecz raczej o to, by ruszyć go z miejsca. W roku 1974 Belg John Massis dał radę własnymi siłami pociągnąć dwa wagony kolei nowojorskiej o łącznej masie około 80 ton.
W tabelce zebrano stwierdzenia na temat wyczynu belgijskiego atlety. Wskaż wśród nich prawdziwe i fałszywe.
Stwierdzenia | Prawda czy fałsz? |
|
1. | Nie jest możliwe, by człowiek poruszył z miejsca coś, co waży więcej od niego. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | Siła oporów ruchu działająca na wagony musiała być znacznie mniejsza od ich ciężaru. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1 - Fałsz
2 - Prawda
Wymaganie ogólne
3 Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.
Wymaganie szczegółowe
1.3. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń podaje przykłady sił i rozpoznaje je w różnych sytuacjach praktycznych
1.12. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała.
Komentarz
Zadanie sprawdza, czy uczeń potrafi rozpoznać siły działające na poruszające się ciało i przewidzieć ich wpływ na ruch tego ciała. W przypadku tego zadania uczeń powinien dokładnie przeanalizować sytuację opisaną w treści i zrozumieć ją, aby wskazać prawidłowe odpowiedzi. Nie wystarczy tu sama znajomość treści zasad dynamiki Newtona, bez powiązania ich z kontekstem praktycznym i osadzenia w realiach otaczającego nas świata.
Całość zadania poprawnie rozwiązało 69% uczniów, przy czym łatwiejsze okazało się pytanie pierwsze – być może dlatego, że w życiu codziennym spotykamy się z sytuacjami, gdy człowiek musi poruszyć z miejsca przedmiot cięższy od niego samego. Przykładem takiej sytuacji może być przesuwanie mebli lub pchanie samochodu. Prawidłowo odpowiedziało na to pytanie aż 87% uczniów.
Nieco więcej problemów sprawiło uczniom kolejne pytanie – tutaj poprawnej odpowiedzi udzieliło 74% badanej populacji. Udzielenie poprawnej odpowiedzi na to pytanie wymagało tylko krytycznego spojrzenia na możliwości fizyczne atlety. Żaden człowiek nie jest w stanie podnieść ciężaru 80 ton, ale dzięki kołom opory ruchu są wielokrotnie mniejsze od ciężaru wagonów. W przeciwnym razie pokaz siły atlety nie mógłby się skończyć sukcesem.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl