Geografia

Wiązka zadań

Naleśniki

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

W ramach projektu uczniowskiego, Kazik zaprezentował model obrazujący przemieszczanie się lodowca. Wykonał go z naleśników przekładanych gęstym kremem i ułożonych warstwami. Działanie modelu przedstawia rysunek.

Źródło: opracowanie IBE

Który z lodowców będzie właściwie zobrazowany za pomocą tego modelu? Zaznacz typ lodowca i uzasadnienie wyboru tak, by czytany tekst był w całości prawidłowy.

Model z naleśników przedstawia

      `square` A. lodowiec kontynentalny,

      `square` B. lodowiec górski,

ponieważ

      `square` A. warstwy naleśników przedstawiają fałdowe ułożenie łańcuchów górskich.

      `square` B. krem przedstawia lodowiec rozchodzący się równomiernie we wszystkie strony.

      `square` C. dociśnięcie przedstawia wpływ grubości pokrywy lodowej na ruch lodu.

      `square` D. talerz przedstawia płaską powierzchnię kontynentu.


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

pierwsza część pytania A.,

druga część pytania B.

Wymaganie ogólne

2.1 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń posługuje się podstawowym słownictwem geograficznym w toku opisywania oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym.

Wymaganie szczegółowe

3.7. Wybrane zagadnienia geografii fizycznej. Uczeń rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby powstałe w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych.

Komentarz

Zadanie odwołuje się do pokazu naukowego i ma intrygujący rysunek. Żeby rozwiązać zadanie, trzeba znać podstawowe różnice między lodowcem kontynentalnym i górskim oraz umieć wyobrazić sobie opisywany model. Brak ograniczeń (łańcuchów górskich) wokół poukładanych naleśników sugeruje uczniom poprawny wybór – A. W drugiej części zadania należy wyeliminować fałszywe stwierdzenia: płaskie warstwy naleśników nie przedstawiają fałdowego ułożenia łańcuchów górskich (dystraktor A), dociśnięcie jest działaniem zewnętrznym i nie przedstawia wpływu grubości (dystraktor C), powierzchnie kontynentów z reguły nie są płaskie (dystraktor D). Jedynie porównanie zachowania się kremu do rozchodzącego się równomiernie we wszystkie strony lodowca – odpowiedź B – jest stwierdzeniem prawdziwym. To uzasadnienie pasuje tylko do lodowca kontynentalnego.

Zadanie zostało przetestowane na 165 uczniach III klasy gimnazjum. Co piąty badany (22%) nie zaznaczył żadnej odpowiedzi. Tylko 18% rozwiązało zadanie poprawnie. Na podstawie uzyskanych wyników można powiedzieć, że zadanie okazało się trudne.

W części pierwszej 48% badanych poprawnie wskazało, że chodzi o lodowiec kontynentalny; 30%, że o lodowiec górski; 22% nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi.

Problem z uzasadnieniem wyboru w części drugiej zadania miał co trzeci badany (w sumie 35%) – 23% nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi (praktycznie te same osoby, które w ogóle nie rozwiązywały zadania), a 12% zaznaczyło więcej niż jedną odpowiedź. Odpowiedzi A, B (poprawna) i C wybierane były z porównywalną częstością – 17%, 22% i 20%. Najmniej, 6% badanych, zaznaczyło odpowiedź D.

Zadanie zalecane jest do pracy na lekcji, podczas której można przeprowadzić podobny pokaz. Chociaż zaproponowany w zadaniu model dobrze przemawia do uczniów, nie jest idealnym sposobem zobrazowania lodowca kontynentalnego (warstwy różnych substancji, dociskanie ręką), dlatego warto w trakcie lekcji wyjaśniać pojawiające się wątpliwości.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

Afryka   akumulacja   Alpy   Antarktyda   Antarktyka   Arktyka   atlas   Australia   Austria   autostrada   Azja   Bałtyk   biblioteka   biografia   Bornholm   Chile   Chiny   chmura pyłu   cień   Cieśnina Gibraltarska   
.