Wiązka zadań
Naleśniki
Zadanie
W ramach projektu uczniowskiego, Kazik zaprezentował model obrazujący przemieszczanie się lodowca. Wykonał go z naleśników przekładanych gęstym kremem i ułożonych warstwami. Działanie modelu przedstawia rysunek.
Źródło: opracowanie IBE
Który z lodowców będzie właściwie zobrazowany za pomocą tego modelu? Zaznacz typ lodowca i uzasadnienie wyboru tak, by czytany tekst był w całości prawidłowy.
Model z naleśników przedstawia
`square` A. lodowiec kontynentalny,
`square` B. lodowiec górski,
ponieważ
`square` A. warstwy naleśników przedstawiają fałdowe ułożenie łańcuchów górskich.
`square` B. krem przedstawia lodowiec rozchodzący się równomiernie we wszystkie strony.
`square` C. dociśnięcie przedstawia wpływ grubości pokrywy lodowej na ruch lodu.
`square` D. talerz przedstawia płaską powierzchnię kontynentu.
Poprawna odpowiedź
pierwsza część pytania A.,
druga część pytania B.
Wymaganie ogólne
2.1 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń posługuje się podstawowym słownictwem geograficznym w toku opisywania oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym.
Wymaganie szczegółowe
3.7. Wybrane zagadnienia geografii fizycznej. Uczeń rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby powstałe w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych.
Komentarz
Zadanie odwołuje się do pokazu naukowego i ma intrygujący rysunek. Żeby rozwiązać zadanie, trzeba znać podstawowe różnice między lodowcem kontynentalnym i górskim oraz umieć wyobrazić sobie opisywany model. Brak ograniczeń (łańcuchów górskich) wokół poukładanych naleśników sugeruje uczniom poprawny wybór – A. W drugiej części zadania należy wyeliminować fałszywe stwierdzenia: płaskie warstwy naleśników nie przedstawiają fałdowego ułożenia łańcuchów górskich (dystraktor A), dociśnięcie jest działaniem zewnętrznym i nie przedstawia wpływu grubości (dystraktor C), powierzchnie kontynentów z reguły nie są płaskie (dystraktor D). Jedynie porównanie zachowania się kremu do rozchodzącego się równomiernie we wszystkie strony lodowca – odpowiedź B – jest stwierdzeniem prawdziwym. To uzasadnienie pasuje tylko do lodowca kontynentalnego.
Zadanie zostało przetestowane na 165 uczniach III klasy gimnazjum. Co piąty badany (22%) nie zaznaczył żadnej odpowiedzi. Tylko 18% rozwiązało zadanie poprawnie. Na podstawie uzyskanych wyników można powiedzieć, że zadanie okazało się trudne.
W części pierwszej 48% badanych poprawnie wskazało, że chodzi o lodowiec kontynentalny; 30%, że o lodowiec górski; 22% nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi.
Problem z uzasadnieniem wyboru w części drugiej zadania miał co trzeci badany (w sumie 35%) – 23% nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi (praktycznie te same osoby, które w ogóle nie rozwiązywały zadania), a 12% zaznaczyło więcej niż jedną odpowiedź. Odpowiedzi A, B (poprawna) i C wybierane były z porównywalną częstością – 17%, 22% i 20%. Najmniej, 6% badanych, zaznaczyło odpowiedź D.
Zadanie zalecane jest do pracy na lekcji, podczas której można przeprowadzić podobny pokaz. Chociaż zaproponowany w zadaniu model dobrze przemawia do uczniów, nie jest idealnym sposobem zobrazowania lodowca kontynentalnego (warstwy różnych substancji, dociskanie ręką), dlatego warto w trakcie lekcji wyjaśniać pojawiające się wątpliwości.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl