Wiązka zadań
Mapa Polski
Zadanie
Mariusz spóźnił się na lekcję geografii. Gdy zajmował miejsce, usłyszał, jak kolega odczytał z mapy w atlasie informację, że Łódź leży na wysokości około 300 m n.p.m.
Na której z map Mariusz powinien otworzyć atlas, by znaleźć tę informację?
`square`A. Polska. Mapa hipsometryczna.
`square`B. Klimat Polski.
`square`C. Gospodarka Polski.
`square`D. Geologia i tektonika.
Poprawna odpowiedź
A
Wymaganie ogólne
1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Wymaganie szczegółowe
1.5. Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą. Uczeń dobiera odpowiednią mapę w celu uzyskania określonych informacji geograficznych.
1.8. Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą. Uczeń analizuje i interpretuje treści map ogólnogeograficznych, tematycznych, turystycznych.
Komentarz
Zadanie sprawdza umiejętność doboru odpowiedniego źródła informacji geograficznej, a dokładnie – właściwej mapy. Treść zadania dotyczy sytuacji, która może przydarzyć się każdemu uczniowi — spóźnienia na lekcję.
Aby rozwiązać zadanie, uczeń musi powiązać informację dotyczącą położenia Łodzi względem poziomu morza z rodzajem mapy, z której można ją odczytać. Fragment tekstu: „Łódź leży na wysokości około 300 m n.p.m.” pozwala wykluczyć odpowiedzi B, C i D. W dystraktorach tych wymieniane są mapy tematyczne, na których do poprawnej prezentacji treści nie jest wymagane ukazanie ukształtowania powierzchni. Dodatkowo wszystkie wymienione mapy dotyczą obszaru całej Polski, zamieszczone są w atlasie, więc ich skala nie może być zbyt szczegółowa. Na żadnej z tych map nie znajdziemy informacji dotyczącej wysokości bezwzględnej danego punktu. Wybór poprawnej odpowiedzi może więc nastąpić na drodze eliminacji. W pełni przemyślany wybór wymaga jednak od ucznia znajomości założeń mapy hipsometrycznej, która przy pomocy poziomic i barw ukazuje ukształtowanie lądów. W czasie pracy z zadaniem warto przypomnieć uczniom, że punktem zerowym, do którego odnoszą się wszystkie wysokości prezentowane na mapie hipsometrycznej, jest poziom morza. Można dodatkowo dobrać kolejne przykłady treści z innych map, tworząc wiązkę zadań ćwiczących u uczniów umiejętność odszukiwania właściwej mapy w atlasie.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl