Wiązka zadań
Klimat Europy
Zadanie
Źródło: mapa z podręcznika A. i M. Lechowicz, E. Sulejczak „Bliżej geografii cz.3” WSiP str. 89
Przyjrzyj się położeniu miejscowości na mapie, a następnie oceń prawdziwość poniższych informacji.
Informacja | Prawda czy Fałsz? | |
1. | W miejscowości A lato jest cieplejsze niż w miejscowości C. | `square` P / `square` F |
2. | W miejscowości B opady są większe niż w miejscowości C. | `square` P / `square` F |
3. | W miejscowości B amplituda rocznych temperatur jest większa niż w punkcie A. | `square` P / `square` F |
Poprawna odpowiedź
1. Prawda,
2. Fałsz,
3. Prawda
Wymaganie ogólne
1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
2.1 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń posługuje się podstawowym słownictwem geograficznym w toku opisywania oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym.
Wymaganie szczegółowe
3.1. Wybrane zagadnienia geografii fizycznej. Uczeń charakteryzuje wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.
Komentarz
Zadanie jest ilustrowane mapą konturową Europy (linia brzegowa, sieć rzeczna, siatka kartograficzna) z zaznaczonymi trzema miejscowościami: A – w pobliżu Madrytu, B – Moskwy i C – Londynu. Nie jest konieczne rozpoznanie miejscowości, ale skojarzenia z odpowiednim regionem mogą być pomocne. Aby rozwiązać zadanie, należy ocenić trzy stwierdzenia dotyczące różnic klimatycznych pomiędzy tymi miejscami. Zadanie sprawdza umiejętność wnioskowania na podstawie mapy i posiadanej wiedzy.
Pierwsze stwierdzenie dotyczy temperatur latem w miejscowościach A i C. W Europie większość miejsc położonych na południu przez cały rok ma cieplejszy klimat w stosunku do północy kontynentu. Klimat Hiszpanii jest gorętszy od klimatu Wielkiej Brytanii nie tylko latem. Uczeń powinien ocenić to stwierdzenie jako prawdziwe i tak zrobiło 81% badanych.
Stwierdzenie drugie dotyczy wielkości opadów w miejscowościach B i C. Uczeń powinien uwzględnić tu wpływ kontynentalizmu. W miejscowości C klimat jest bardziej morski i opady bez względu na porę roku będą wyższe niż w miejscowości B, położonej daleko od wybrzeży. Stwierdzenie z zadania należy ocenić jako fałszywe i 68% uczniów tak je oceniło.
W stwierdzeniu trzecim, dotyczącym amplitudy rocznej temperatur w B i A, także należy wziąć pod uwagę położenie względem linii brzegowej. W klimacie bardziej kontynentalnym (B) amplitudy są większe. Zatem stwierdzenie podane w zadaniu jest prawdziwe i tak je oceniło 64% badanych.
Poprawnie całe zadanie rozwiązała mniej niż połowa uczniów (45%). Zadanie okazało się umiarkowanie trudne. Warto wykorzystać je na lekcji do dokładniejszego omówienia zawartych w nim zagadnień.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl