Wiązka zadań
Obóz na Mazurach
Zadanie
Zaraz po zakończeniu roku szkolnego, Marek wyjeżdża na obóz harcerski na Mazury. Po przyjeździe na miejsce otrzymał zadanie dokładnego wyznaczenia kierunków geograficznych bez wykorzystania kompasu i innych urządzeń.
Które spośród poniższych stwierdzeń są prawdziwe i mogą pomóc Markowi w dokładnym określaniu kierunków geograficznych.
Stwierdzenie | Prawda czy fałsz? |
1. Słońce wschodzi na wschodzie. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2.Słońce zachodzi na zachodzie. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
3.Słońce góruje na południu. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
4.O północy Słońce jest widoczne na północy. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1. Fałsz, 2. Fałsz, 3. Prawda, 4. Fałsz.
Wymaganie ogólne
1.1 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń dokonuje obserwacji i pomiarów w terenie.
3.1 Stosowanie wiedzy i umiejętności geograficznych w praktyce. Uczeń wykorzystuje wiedzę i umiejętności geograficzne w celu lepszego rozumienia współczesnego świata i swojego w nim miejsca.
Wymaganie szczegółowe
2.3. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje cechy ruchu obiegowego Ziemi.
Komentarz
Zadanie sprawdza u uczniów umiejętność orientacji w terenie oraz znajomość i rozumienie zagadnienia pozornego ruchu Słońca w ciągu roku i doby. Zadaniem ucznia jest ocena prawdziwości podanych stwierdzeń. Zadanie ma charakter praktyczny, ponieważ wymaga od ucznia wyobrażenia sobie sytuacji terenowej, w której należy bez przyrządów określić główne kierunki geograficzne.
Pierwszy i drugi punkt zadania odnosi się do miejsc wschodu i zachodu Słońca, przypisując je odpowiadającym kierunkom geograficznym. Słońce wschodzi dokładnie na wschodzie i zachodzi dokładnie na zachodzie tylko w dwa dni w roku – 21 marca i 23 września. Wraz ze zmieniającymi się porami roku zmieniają się miejsca wschodu i zachodu Słońca. Po 21 marca przesuwają się w kierunku północnym – Słońce wschodzi na północnym wschodzie i zachodzi na północnym zachodzie. Oba stwierdzenia należy uznać zatem za fałszywe. Podobnego zdania w odniesieniu do pierwszego punktu (Fałsz) było 13,3% spośród badanych uczniów 3 klasy gimnazjum. W punkcie drugim na Fałsz wskazało tyle samo uczniów – 13,3%. Tak słabe odpowiedzi wskazują na dużą trudność, jaką sprawia uczniom zrozumienie zagadnień związanych z pozornym ruchem Słońca, mimo tego, że tematyka ta pojawia się już w szkole podstawowej (Punkt 2.2. treści nauczania – wymagania szczegółowe podstawy programowej: 2.2. Orientacja w terenie. Uczeń obserwuje widomą wędrówkę Słońca w ciągu doby, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca, w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca a długością cienia).
W punkcie trzecim zadaniem ucznia jest ocena prawdziwości stwierdzenia Słońce góruje na południu. Na północnej półkuli, na północ od zwrotnika ,a więc również w Polsce, górowanie Słońca jest obserwowane zawsze dokładnie na południu, zmienia się tylko jego wysokość nad horyzontem. Jeżeli znamy dokładnie czas południa słonecznego danego miejsca (górowanie Słońca). W okresie opisanym w zadaniu Słońce znajduje się jeszcze wysoko nad horyzontem (najwyżej 61°12' góruje 22 czerwca). Stwierdzenie jest prawdziwe i tak oceniło je 50,8% badanych uczniów. Zaskakującym wydaje się być tak słaby wynik w tym punkcie. Jest to prawdopodobnie związane z niepełnym rozumieniem zjawiska pozornej drogi Słońca. Uczniowie pamiętają, że coś się zmienia (kąt górowania Słońca) i dlatego nie wskazują na prawdziwość stwierdzenia w punkcie 3 zadania.
W ostatnim punkcie zadania uczeń ma ocenić stwierdzenie O północy Słońce jest widoczne na północy. Wydaje się być oczywistym, że w środku nocy Słonce nie może być widoczne na niebie. Jednak taka sytuacja może mieć miejsce w obszarach podbiegunowych, gdzie słońce pojawia się na niebie również o godzinie 24.00 (dzień polarny). Tylko za północnym kołem podbiegunowym, w czasie lata polarnego, będziemy widzieć Słońce o północy po północnej stronie nieba. Zdanie należy ocenić jako fałszywe. Tak wskazało 80% badanych uczniów. Możliwe że pozostali uczniowie zasugerowali się zbieżnością określeń: o północy, na północy.
Całe zadanie okazało się niezwykle trudne dla uczniów. Poprawnych odpowiedzi w całym zadaniu udzieliło 3,1% badanych uczniów. Szczególnie ważne wydaje się być wyjaśnienie zagadnienia związanego z pozornym ruchem Słońca na niebie i jego zmianami w ciągu roku. Zadanie to powinno być prezentowane podczas lekcji, warto wzmocnić przekaz rysunkiem, prezentacją multimedialną lub filmem. Jedną z możliwości zaprezentowano poniżej.
Opracowanie Anna Markowska na podstawie:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSHLN4l9_5VSpTRB6SUxTvj3pdyQkXMNNOfRnwdjdTv-Wnw_g74w
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl