Geografia

Wiązka zadań

Długość dnia

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

 

 

Zadanie

Grupka przyjaciół zaraz po zakończeniu roku szkolnego wyjechała z Łodzi na letnie wakacje.

Na podstawie: http://wypadznami.pl/zakopane-a-28.html


W poniższych zdaniach zaznacz właściwe słowa, tak aby powstały prawdziwe stwierdzenia.

 

(1). Osoby, które mogły zaobserwować, że dzień jest dłuższy niż w Łodzi, wyjechały do

A. Poznania i Wrocławia.             

B. Szczecina i Gdańska.               

C. Warszawy i Rzeszowa.            

D. Zakopanego i Krakowa.          

 

(2) Dłuższy dzień występuje w tych miejscowościach, ponieważ są one położone

w stosunku do Łodzi bardziej na

A. wschód.           

B. południe.          

C. północ.

D. zachód.      

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. B.,  2. C. 

Wymaganie ogólne

2.1 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń posługuje się podstawowym słownictwem geograficznym w toku opisywania oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym.
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)

Wymaganie szczegółowe

2.3. Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa. Uczeń podaje cechy ruchu obiegowego Ziemi.

Komentarz

Zadanie sprawdza umiejętność właściwej interpretacji pozornej wędrówki Słońca na niebie oraz powiązania jej zmian z różnymi porami roku oraz z różnymi szerokościami geograficznymi. Uczeń powinien wskazać w pierwszym punkcie zadania miejscowości, w których dzień jest dłuższy niż w Łodzi, a w drugim punkcie określić związek różnicy w długości trwania dnia z szerokością geograficzną.

W pierwszej części zadania uczeń powinien zauważyć, że przedstawiona sytuacja ma miejsce tuż po zakończeniu roku szkolnego, czyli pod koniec czerwca. Mimo, że nie znamy dokładnej daty, jest to okres bliski przesileniu letniemu (22 czerwca). W lecie półkula północna nachylona „w stronę Słońca” jest w większym stopniu oświetlona, a na szerokościach geograficznych większych niż koło podbiegunowe występuje dzień polarny (długość dnia polarnego wynosi od 24 godzin na szerokościach geograficznych kół podbiegunowych do 6 miesięcy na biegunach). Dlatego na szerokościach geograficznych, na których leży Polska, w okresie ciepłym (letnim) dłuższy dzień notuje się na północy kraju. Uczeń powinien wskazać miejscowości położone na północ od Łodzi, czyli spośród podanych zestawów: Szczecin i Gdańsk (B). Taką poprawną odpowiedź wskazało 39,8% spośród 171 uczniów 3 klasy gimnazjum uczestniczących w badaniu. 18% uczniów wskazało Zakopane i Kraków (D) jako miejscowości, w których występuje dłuższy dzień. Uczniowie ci znali związek pomiędzy długością dnia a szerokością geograficzną, lecz prawdopodobnie zasugerowali się tym, że na południu jest cieplej, a skoro cieplej, to więcej słońca, czyli dzień jest dłuższy. Pozostałe dwie odpowiedzi (A – 16,4% i C – 23,4%) świadczyły o niezrozumieniu przez uczniów zależności pomiędzy długością dnia a szerokością geograficzną. Liczne błędne odpowiedzi wskazujące na miejscowości położone na wschód od Łodzi jako te, gdzie będzie dłuższy dzień (C), mogą być spowodowane tym, że uczniowie pamiętali, że słońce wschodzi najpierw na wschodzie, zapomnieli jednak o tym, że również wcześniej zachodzi, więc nie ma to wpływu na długość dnia.

Druga część zadania weryfikowała, w jakim stopniu uczniowie dokonywali przemyślanego wyboru w części pierwszej. Jeżeli uczeń dokonywał konsekwentnego wyboru, to powinien podać kierunek odpowiadający wybranym miejscowościom. Mimo pewnych różnic w częstości odpowiedzi, w zasadzie występuje tutaj wyraźny związek. Poprawna odpowiedź w pierwszej części zadania pozwalała, przy znajomości głównych kierunków geograficznych, na udzielenie właściwej odpowiedzi również w części drugiej. Szczecin i Gdańsk są położone na północ od Łodzi i to jest prawidłowe wskazanie. Podobnego zdania było 35,1% badanych uczniów.

Całe zadanie okazało się trudne dla uczniów. Poprawnie rozwiązało je 30,1% badanych.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

Afryka   akumulacja   Alpy   Antarktyda   Antarktyka   Arktyka   atlas   Australia   Austria   autostrada   Azja   Bałtyk   biblioteka   biografia   Bornholm   Chile   Chiny   chmura pyłu   cień   Cieśnina Gibraltarska   
.