Geografia

Wiązka zadań

Dieta w Polsce i w Indiach

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Zadanie

Na wykresie zaprezentowano niektóre źródła energii w dziennej diecie mieszkańca Polski i Indii wyrażone w kcal/osobę/dobę.

 

opracowanie własne na podstawie źródła: http://www.fao.org/docrep/015/am081m/PDF/am081m00d.pdf str.26-30

Określ, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.

Stwierdzenia Prawda czy fałsz?
1. Różnice w wielkości spożycia mięsa wynikają z uwarunkowań religijnych, które wyznawcom hinduizmu zalecają wegetarianizm. P / F
2. Większe spożycie zbóż widoczne na wykresie w Indiach wynika z dużo większej liczby ludności w Indiach.  P / F
3. Niższe spożycie  cukru i tłuszczu w Indiach wynika z przestrzegania zaleceń diety służącej zachowaniu zdrowia i smukłej sylwetki. P / F
4. Mniejsze spożycie tłuszczy, mięsa i jaj w Indiach jest związane m.in. z ciepłym klimatem panującym w tym państwie. P / F


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. Prawda., 2.Fałsz., 3. Fałsz., 4.Prawda.

Wymaganie ogólne

1 Wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych.
3 Rozumienie relacji człowiek-przyroda-społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej.

Wymaganie szczegółowe

2.4 Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń wyjaśnia, z czego wynikają różnice w wielkości i strukturze spożycia żywności na świecie (uwarunkowania przyrodnicze, kulturowe, społeczne i polityczne, mechanizmy wpływające na nierównomierny rozdział żywności w skali globalnej)

Komentarz

Zadanie sprawdza u ucznia umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych oraz interpretacji informacji przedstawionych na wykresie. Zadaniem ucznia jest określenie prawdziwości 4 stwierdzeń, które odnoszą się do nawyków i tradycji żywieniowych w Polsce i Indiach. Część niezbędnych informacji pozwalających na ocenę stwierdzeń uczeń może odczytać z wykresu. Powinien dojść do wniosku, że wszystkie zaprezentowane stwierdzenia mają oparcie w danych zaprezentowanych na wykresie. Następnym zadaniem jest weryfikacja prawdziwości wymienionych przyczyn zaobserwowanych różnic w strukturze diety mieszkańców obu krajów. Odpowiedzi są skonstruowane w taki sposób, by naprowadzić ucznia na właściwy trop, ale bez pewnego zasobu wiedzy nie będzie on w stanie prawidłowo odpowiedzieć.

W pierwszym stwierdzeniu uczeń ma odnieść się do ograniczeń w spożyciu mięsa wynikających z zasad religijnych hinduizmu. Dla wszystkich wyznawców zalecany jest wegetarianizm, a mięsa niektórych zwierząt (np. krów) nie wolno spożywać. Ma to bezpośredni wpływ na ilość spożywanego mięsa w Indiach, które jest minimalne w porównaniu do Polski. Zdanie należy ocenić jako prawdziwe.  Tak wskazało 83,6% spośród badanych 195 uczniów 2 klasy liceum.

W drugim stwierdzeniu uczeń powinien zauważyć, że na wykresie przedstawione są dane w odniesieniu do 1 mieszkańca każdego z krajów, a stwierdzenie dotyczy całej ludności Indii. Nie można tłumaczyć dużego indywidualnego spożycia produktów zbożowych dużą liczbą ludności, nie jest ona przyczyną takiej sytuacji. Należy raczej powiązać duże spożycie produktów zbożowych z niskim spożyciem mięsa i uzupełnieniem diety właśnie takimi produktami. Stwierdzenie należy zatem ocenić jako fałszywe. Takiego zdania było 56,4% badanych uczniów.

W trzecim stwierdzeniu uczeń powinien wykazać się wiedzą związaną z nowoczesnymi trendami w dietetyce. Dbałość o poprawną zdrową dietę oraz smukłą sylwetkę jest charakterystyczna raczej dla społeczeństw zamożnych. W sytuacji, gdy wielu mieszkańców Indii ma problem z zaspokojeniem podstawowych potrzeb żywnościowych, nie należy się spodziewać, że będą zwracać uwagę na zasady zdrowego odżywiania. Stwierdzenie należy ocenić jako fałszywe. Podobnie wybrało 89,2% badanych uczniów.

Ostatnie stwierdzenie nawiązuje do wpływu ciepłego klimatu na charakter diety, na mały udział w niej produktów wysokokalorycznych oraz szybko psujących się ( mięsa, tłuszczu i jaj). Chociaż w dużej mierze na małe spożycie tych produktów mają religia i tradycja, to również ciepły klimat sprawia, że w porównaniu do mieszkańców Polski, Hindusi mają mniejsze zapotrzebowanie na kaloryczne posiłki, a także unikają produktów, których przechowywanie sprawia kłopot w wysokiej temperaturze. Stwierdzenie należy zatem ocenić jako prawdziwe. Podobnego zdania było 50,8% badanych uczniów.

Całe zadanie okazało się dość trudne dla uczniów. Poprawnie rozwiązało je 27,2% badanych uczniów. W przypadku wykorzystania zadania na lekcji, warto uzupełnić treść pokazem multimedialnym prezentującym społeczeństwo Indii.

Słowa kluczowe

dieta | Indie | Polska

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

Afryka   akumulacja   Alpy   Antarktyda   Antarktyka   Arktyka   atlas   Australia   Austria   autostrada   Azja   Bałtyk   biblioteka   biografia   Bornholm   Chile   Chiny   chmura pyłu   cień   Cieśnina Gibraltarska   
.