Wiązka zadań
Rewolucja przemysłowa
Wiązka ta ukazała się w 2010 roku w informatorze gimnazjalnym.
Umiejętność pracy ze źródłami statystycznymi powinna stanowić jedną z kompetencji absolwenta gimnazjum. Umiejętność tę można kształtować na lekcjach dotyczących bardzo różnych tematów, jednak szczególnie zasadne wydaje się posługiwanie źródłami statystycznymi na lekcjach z historii gospodarki. W wiązce zamieszczono kilka wykresów ukazujących strukturę zatrudnienia w wybranych państwach Europy pod koniec XIX wieku, które stanowią punkt wyjścia do pytań o skutki rewolucji przemysłowej.
Na podstawie diagramów wykonaj zadania.
Zadanie 1
Z diagramów wynika, że następstwa rewolucji przemysłowej w najmniejszym stopniu objęły
A. Francję.
B. Rosję.
C. Wielką Brytanią.
D. Niemcy.
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
1.2 Chronologia historyczna. Uczeń dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
31.4 Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń opisuje zmiany w poziomie życia różnych grup społecznych w XIX w. na podstawie źródeł pisanych, ikonograficznych i statystycznych.
Komentarz
W zadaniu tym sprawdzamy znajomość podstawowej faktografii na temat rewolucji przemysłowej i elementarne umiejętności z zakresu analizy materiałów statystycznych. Uczeń w pierwszej kolejności musi zrozumieć, że następstwa rewolucji przemysłowej to przede wszystkim wzrost liczby osób pracujących w produkcji i handlu, a rozwój fabryk i transportu wpływał również na wzrost zatrudnienia w górnictwie. Następnie tę wiedzę powinien wykorzystać do analizy diagramów, w których należy powiązać rewolucję przemysłową z rozwojem przemysłu, handlu i górnictwa a oddzielić od rolnictwa i innych gałęzi gospodarki. Jeśli uczeń poprawnie odczyta diagramy i dysponuje podstawową wiedzą nie powienien mieć trudności ze wskazaniem dobrej odpowiedzi.
Zadanie 2
Na podstawie wszystkich diagramów można stwierdzić, że pod koniec XIX wieku
A. wskazane kraje miały podobny udział rolnictwa w strukturze zatrudnienia.
B. przemysł, górnictwo i handel miały największy udział w gospodarce kraju, w którym rozpoczęła się rewolucja przemysłowa.
C. najwyższy stopień uprzemysłowienia wykazywały kraje Europy Wschodniej.
D. we wszystkich krajach, które dokonały rozbioru Polski, dominowało zatrudnienie w rolnictwie, rybołówstwie i leśnictwie.
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
31.4 Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń opisuje zmiany w poziomie życia różnych grup społecznych w XIX w. na podstawie źródeł pisanych, ikonograficznych i statystycznych.
Komentarz
Do poprawnego rozwiązania tego zadania wymagana jest od ucznia znajomość podstawowych wiadomości z lekcji historii: w którym państwie rozpoczęła się rewolucja przemysłowa oraz które państwa dokonały zaboru ziem polskich. Uczeń również musi zidentyfikować kraje Europy Wschodniej.
Zadanie to wymaga od uczniów wyższych kompetencji z zakresu analizy diagramów i formułowania wniosków, gdyż większość stwierdzeń odnosi się do kilku wykresów. Uczeń musi zatem kolejno odczytać odpowiednie wykresy i zastanowić się, czy proponowane stwierdzenia są prawdziwe w kontekście źródła.
Jeśli uczeń wskazał błędną odpowiedź możemy założyć, że nie poradził sobie z odczytaniem i przetworzeniem dużej liczby informacji. Inną przyczyną może być brak znajomość podstawowych pojęć np. „stopień uprzemysłowienia”.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl