Dobra praktyka
Śladami antyku w Twoim mieście
Utrwalenie wiadomości dotyczących architektury antycznej i wykształcenie umiejętności zauważania w otaczających uczniów budynkach nawiązań do tego stylu
Lekcja wprowadzająca
Uczniowie poznają najważniejsze przykłady zabytków architektury starożytnej Grecji (np. w postaci prezentacji multimedialnej) ze szczegółowym opisem stylu w jakim zostały wzniesione. Uczniowie zapoznają się z cechami trzech porządków architektonicznych: doryckim, jońskim i korynckim. Następnie przedstawione zostają cele projektu:
- Odnalezienie rozwiązań architektonicznych nawiązujących do budowli greckich w swoim mieście;
- Porównanie lokalnych zabytków z zabytkami starożytnej Grecji;
- Prezentacja swojej pracy na specjalnej prezentacji.
Następnie nauczyciel asystuje w podziale zespołu klasowego na grupy zapoznając uczniów z wymaganiami:
- Grupa powinna liczyć 4-5 osób;
- Każda z grup musi odbyć w pełnym składzie 2 obowiązkowe konsultacje;
- W każdej z grup musi wystąpić podział zdań (fotograf – robiący zdjęcia, skryba – robiący notatki, poszukiwacz – szukający zdjęć w Internecie lub książkach, montażysta – wykonujący prezentacje multimedialna, prezentujący, który na specjalnej lekcji pokaże wynik prac grupy (prezentacji może dokonać cała grupa) itp.).
- Prezentacja nie może trwać dłużej niż 10 minut.
Część właściwa projektu
Następnie, w ciągu ustalonego z uczniami czasu uczniowie przystępują do realizacji projektu. W jego trakcie odbywają konsultacje z nauczycielem. Pomocne jest robienie notatek po każdym spotkaniu, w którym nauczyciel i przedstawiciele grupy ustalają wnioski ze spotkania i umawiają się na kolejne spotkanie.
Lekcje, na których zaprezentowane są efekty pracy w grupie.
Każda z grup zostaje oceniona z godnie z zaproponowaną niżej punktacją.
Propozycja systemu oceniania zespołów
Na ocenę z projektu składają się:
a) Konsultacje i podział pracy w grupie: 0-3 punktów,
Dwie obowiązkowe konsultacje |
0-2 |
Podział pracy w grupie (zaangażowanie wszystkich członków grupy) |
0-1 |
b) Prezentacja multimedialna: 0-14 punktów,
Zgodność z tematem projektu |
0-2 |
Dobór, układ oraz poprawność merytoryczna przygotowanych materiałów wykorzystanych w prezentacji |
0-2 |
Poprawność językowa, ortograficzna, interpunkcyjna w prezentacji |
0-2 |
Przystępność i klarowność prezentacji |
0-2 |
Bogactwo wykorzystanych form wyrazu (muzyka, zdjęcia, fragmenty filmów, animacje, teksty) |
0-2 |
Ogólne wrażenie |
0-2 |
Bibliografia |
0-2 |
c) Prezentacja wyniku pracy grupy na specjalnej lekcji: 0-12 punktów,
Przedstawienie tematu |
0-2 |
Przedstawienie wybranych zabytków, uzasadnienie wyboru, scharakteryzowanie ich |
0-2 |
Porównanie z odpowiednimi antycznymi pierwowzorami |
0-2 |
Poprawność językowa odpowiedzi |
0-2 |
Spójność logiczna wypowiedzi, uzupełnienie prezentacji multimedialnej |
0-2 |
Wyjaśnienie pojawiających się pojęć historycznych |
0-2 |
d) Dodatkowe punkty: 0-3 punktów,
Za wykorzystanie przebrania, muzyki, rekwizytów itp., podczas prezentacji efektów pracy grupy.
Oceny (propozycja):
OCENA |
ILOŚĆ PUNKTÓW |
1 (ndst) |
0-8 |
2 (dop) |
9-14 |
3 (dst) |
15-20 |
4 (db) |
21-26 |
5 (bdb) |
27-29 |
6 (cel) |
30-32 |
Największą zaletą praktyki jest uświadomienie uczniom powiązań pomiędzy współczesnością a odległą przeszłością (antycznymi porządkami architektonicznymi) i podkreślenie, że związki te są nadal widoczne nawet w najbliższym otoczeniu. Równie cenne jest samodzielne odkrywanie przez uczniów tych podobieństw, przy merytorycznym wsparciu nauczyciela jedynie w niezbędnym zakresie. Ważnym aspektem opisywanej praktyki jest również rozwijanie u uczniów umiejętności tworzenia dobrej, rzetelnej bibliografii i weryfikacji źródeł.
Sama praktyka zainspirowała nauczyciela do wymyślania kolejnych projektów, polegających na odkrywaniu powiązań pomiędzy historią powszechną a historią Polski, a także – historią regionu i miasta, w którym mieszkają uczniowie. Stara się on zwracać uczniom uwagę na lokalną historię i uświadamiać im, że w ich własnym mieście także można odnaleźć ślady, świadczące o związkach z wydarzeniami, o których się uczą. Docelowo chciałby przeprowadzić tego typu lekcję w każdej klasie przynajmniej raz w roku.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl