Wiązka zadań
Kuchnia w Rosji
Zadanie
Przewodnik turystyczny „Wędrówki po Rosji” zawiera informacje dotyczące historii kraju i jego atrakcji turystycznych. Jeden z rozdziałów nosi tytuł „kuchnie mniejszości narodowych”, w którym opisano tradycje kulinarne mniejszości narodowych, uporządkowane według malejącej liczebności przedstawicieli poszczególnych grup.
Źródło: opracowanie własne na podstawie http://www.perepis2002.ru/content.html?id=11&docid=10715289081463 (4.02.2012)
Korzystając z wykresu, określ która kuchnia została opisana jako pierwsza.
A. kuchnia tatarska
B. kuchnie innych narodowości (kuchnia polska)
C. kuchnia innych narodowości (kuchnia litewska)
D. kuchnia ormiańska
Poprawna odpowiedź
A.
Wymaganie ogólne
1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
4.1 Kształtowanie postaw. Uczeń rozwija w sobie ciekawość świata poprzez zainteresowanie własnym regionem, Polską, Europą i światem.
Wymaganie szczegółowe
8.4. Sąsiedzi Polski – zróżnicowanie geograficzne, przemiany. Uczeń wykazuje zróżnicowanie przyrodnicze, narodowościowe, kulturowe i gospodarcze Rosji.
Komentarz
Zadania sprawdza u ucznia umiejętność interpretacji tekstu źródłowego i rysunku. Po przeczytaniu krótkiego wstępu uczeń ma odczytać wybrane informacje z diagramu i wskazać właściwą kuchnię narodową. Zadanie poprzez nawiązanie do zagadnień kulinarnych oraz przewodnika turystycznego może być atrakcyjne dla ucznia.
Dla poprawnego rozwiązania zadania, niezbędne jest zwrócenie uwagi na sformułowanie z tekstu wprowadzającego: w którym opisano tradycje kulinarne mniejszości narodowych, uporządkowane według liczebności przedstawicieli poszczególnych grup. Pytanie w zadaniu dotyczy tego, która kuchnia narodowa została opisana w przewodniku jako pierwsza, a zatem należy ustalić, która mniejszość narodowa w Rosji jest najliczniejsza. Uczeń powinien odczytać niezbędną informację z dołączonego kołowego diagramu strukturalnego. Najliczniejszą grupą są Tatarzy (20%) i kuchnia tatarska powinna zostać opisana jako pierwsza w przewodniku. Taką odpowiedź (A) wybrało 50,4% spośród 127 uczniów 3 klasy gimnazjum, uczestniczących w badaniu.
Odpowiedź D odnosiła się do Ormian, którzy zajmowali ostatnie pod względem liczebności miejsce spośród wymienionych w sposób indywidualny zbiorowości. Z wykresu można odczytać, że nie jest to najliczniejsza grupa narodowa, zatem nie jest to odpowiedź prawidłowa. Punkt D, jako właściwy wskazało 18,1% badanych uczniów. Zgodnie z zasadami tworzenia diagramów, ta mniejszość narodowa (chociaż najmniejsza spośród zaprezentowanych indywidualnie), powinna być liczniejsza od którejkolwiek ze wspólnego wydzielenia „Inne narodowości”.
Odpowiedzi B i C dotycząca kuchni białoruskiej i polskiej wybrało odpowiednio 22,8% oraz 6,3% badanych. Przedstawiciele obu tych mniejszości narodowych znaleźli się w jednym wspólnym wydzieleniu na wykresie. Uczniowie powinni zauważyć, że chociaż procentowo jest to największa grupa, to poprzez nieznaną liczebność mniejszości narodowych trudno określić, jak liczne są poszczególne z nich. Obie odpowiedzi były niewłaściwe.
Całe zadanie było umiarkowanie trudne. Poprawnie rozwiązało je 50,4% badanych uczniów. Bardzo dobrze różnicowało testowaną grupę. Wyniki wskazują na znaczne problemy uczniów z interpretacją danych prezentowanych za pomocą prostego diagramu strukturalnego.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl