Wiązka zadań
Monety Euro
Materiał do tego zadania stanowią dwie współczesne monety. Obie zawierają przedstawienia obiektów charakterystycznych dla kultury antyku, które uczniowie powinni rozpoznawać. Użycie monet w zadaniach ma uwrażliwić uczniów na obecność historii i odwołań do przeszłości w codziennym zyciu.
Zadanie to reprezentuje nową formę konstruowania pytań opartą na bardzo podstawowej wiedzy, z której trzeba umiejętnie skorzystać. Warto je rozwiązać na lekcji wraz z uczniami.
Zadanie
Poprawna odpowiedź
B-2
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
6.1 Dziedzictwo antyku. Uczeń charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze.
6.2 Dziedzictwo antyku. Uczeń podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które mają wpływ na cywilizację współczesną.
Komentarz
Zadanie jest stosunkowo proste i nie powinno uczniom sprawić trudności. Sprawdza znajomość sztandarowych obiektów starożytnej kultury a także umiejętność argumentacji. Żeby je poprawnie rozwiązać uczeń musi rozpoznać greckie przedstawienie dyskobola i powiązać je z igrzyskami olimpijskimi.
Błędna identyfikacja Koloseum (na przykład jako greckiego teatru) spowoduje nieprawidłowe rozwiązanie pierwszej części zadania, czyli wskazania monet, które nawiązują do antycznego dziedzictwa Grecji (wybór A-4 lub A i B-4). W części drugiej niewielką trudność może stanowić rozróżnienie między igrzyskami greckimi a igrzyskami rzymskimi w postaci walk gladiatorów (co spowoduje wybór A-2, B-1, A i B-1 lub A i B-2).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl